Pieter Groen College

Zelfstandig leren én groepsgewijs werken in Science Centrum

Binnen het traditionele schoolgebouw van het Pieter Groen College ontwierp Abrahamse De Kock Architecten een nieuw Science Centre: een eigentijdse leeromgeving voor de exacte vakken. Aansluitend op het weinig uitnodigende gangenstelsel van het schoolgebouw is een herkenbaar en centraal gelegen leergebied gerealiseerd, waar onderwijs, ontmoeting en experiment samenkomen. De verbouwing en uitbreiding markeert een belangrijke stap in de vernieuwing van het onderwijs én van het gebouw.

Bestaande koppeling
Bestaande gang met gesloten wanden
Situatie

Een nieuw centrum binnen een bestaand gebouw

Het Pieter Groen College is gehuisvest in een goed functionerend, maar enigszins gedateerd schoolgebouw uit de tweede helft van de vorige eeuw. De opgave was om binnen de bestaande structuur een Science Centre te realiseren dat de exacte vakken samenbrengt en zichtbaar maakt binnen de school. Door de eerste verdieping van het zuidelijke bouwdeel te transformeren, ontstond een centrale plek waar biologie, scheikunde, wis- en natuurkunde elkaar ontmoeten. Open leerpleinen, science labs en projectruimten wisselen elkaar af en bieden ruimte voor zowel klassikaal onderwijs als zelfstandig en groepsgewijs werken. Meer transparantie en langere zichtlijnen zorgen ervoor dat het leren veel beter zichtbaar wordt in de verkeersruimten en daarmee bijdraagt aan de beleving van de school. Naast de interne herinrichting is ook de routing binnen de school verbeterd. De verbinding tussen de noord- en zuidvleugel is versterkt, waardoor oriëntatie en doorstroming logischer en vanzelfsprekender zijn geworden. Dit nieuwe verbindingselement bevat de docentenkamer en een uitnodigende mediatheek.

Impressie gang naar mediatheek
Impressie leerplein
Leerplein

‘Het Science Centre vormt het kloppende hart binnen het bestaande gebouw: eigentijds, stimulerend en onlosmakelijk onderdeel van het geheel.’

Science Lab

Beperkte bouwtijd door houtbouw

Het ontwerp ondersteunt een onderwijsvisie waarin onderzoekend en projectmatig leren centraal staat. De plekken voor presentatie, ontmoeting en verdieping zijn voorzien van grote afbeeldingen die verwijzen naar de exacte vakken. De gehele inrichting van de ruimten is ook door ons bureau ontworpen. De ruimten worden gevormd door grote houten elementen met doorzicht en vitrines. Het gebruik van de lichte houttinten sluit aan bij de vormgeving van de nieuwe koppeling met de mediatheek. Deze is uitgevoerd in houtbouw: Y-vormige houtconstructies, CLT-wanden en houten ribbenvloeren. Houtbouw is niet alleen duurzaam, maar ook licht van gewicht en de toepassing van prefab elementen zorgden voor een kortere bouwtijd. De verbouwing moest namelijk plaatsvinden in de periode na de eindexamens en de start van het nieuwe schooljaar. Een lange gangzone langs de mediatheek verbindt de bestaande bouwdelen op de verdieping en verbeterd de logistiek. De lange gevel van dit verbindingselement is uitgevoerd in lichte translucente polycarbonaatpanelen, die overdag het licht naar binnen brengen en in de avond juist aan de buitenzijde oplichten.

Vitrinekast met doorzicht
Studieruimte aan verkeersruimte
Studieplek in verkeersruimte
In uitvoering: houtconstructie mediatheek
In uitvoering: houtconstructie mediatheek

Projectgegevens

Opdrachtgever: Pieter Groen - Stichting Andreas College

Locatie: Katwijk

Programma: Leren

Ontwerp: 2018

Oplevering: 2021

Adviserende partijen: Bogaards Constructiebureau, DWA

Uitvoerende partijen: Aannemersbedrijf Den Dubbelden bv, Grimbergen Installaties, Installatiebureau A. Stuij

Fotografie: Huib Kooyker